Isnin, 28 Disember 2009

QANAAH

Manusia memang sentiasa merasa tidak puas terhadap apa yang diperolehi. Wujud perasaan sentiasa tidak cukup dengan apa yang ada. Rasa-rasanya , sekaya mana manusia itu, jika ditanya dia tetap akan mengatakan ada lagi benda yang dia tak dapat. Tapi, sesekali bila menoleh pula kepada golongan yang hidup susah, ternampak tanda kebahagiaan dalam dirinya. Senyum sentiasa terukir dan kurang kusut wajahnya.

Sebab itu, usaha menghapuskan kemisikinan oleh kerajaan sukar diterjemah secara yang sebenarnya. Hal ini kerana, ia bersifat subjektif disebabkan takrif kemiskinan dari segi kepuasan individu itu berbeza bagi setiap orang. Serupa dengan istilah bahagia. Kadang-kadang orang 41 lebih rasa bahagia daripada orang 52, orang 44 lebih bahagia daripada orang 48.
Oleh itu, setiap dari kita perlu ada sifat ’qanaah’, iaitu memadai atau berpada-pada iaitu mempunyai sikap yang mencukupi terhadap apa yang Allah swt berikan kepada kita. Kita akan sentiasa merasa bahagia dengan apa yang kita ada. Tidak buruk sangka pada orang lain. Jika ditakdirkan tidak mendapat apa yang kita rancang, hendaklah menganggap ada rahmat disebaliknya, semoga kita tidak menjadi orang yang sentiasa merasa kecewa di muka bumi ini. INSYAALAH

1 ulasan:

  1. Betul la tu pok...awak dah sedap...kongsi2 le
    Manusia sentiasa tidak puas melainkan bersyukurlah dengan apa yang diperolehi.
    Jumpa gue dalam blog seni...hamzahlasa.blogspot.com

    BalasPadam